Uratarina

Suunnittelutyössä korostuvat luovuus, sosiaalisuus ja ongelmanratkaisutaidot

Suunnittelutyössä korostuvat luovuus, sosiaalisuus ja ongelmanratkaisutaidot

Santeri Ilmolahti Suomi toimii Carrus Deltalla mekaniikka- ja kehärakennesuunnittelijana. Työnsä eduiksi hän nimeää monipuolisuuden ja vaihtelevuuden sekä mahdollisuuden olla mukana kehittämässä Carrus Deltan tuotteita ja toimintatapoja.

Ilmolahti Suomi aloitti tehtävässään vuonna 2020. Työllistyminen juuri Carrus Deltalle ei ollut hetken mielijohde, vaan vankka päätös: Ilmolahti Suomi oli tutustunut Carrus Deltaan jo ysiluokkalaisena TET-harjoittelun muodossa. Sen jälkeen hän ehti olla Carrus Deltalla tuotannon työntekijänä useampaankin otteeseen: ammattikoulun työharjoittelussa, määräaikaisessa työsuhteessa ennen asepalvelusta ja toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa asepalveluksen jälkeen. 

– Aloitin vuonna 2017 konetekniikan insinööri -opinnot Turun AMK:ssa, erikoistumisalueena tuotekehitys. Työsuhteeni oli voimassa koko opintojeni ajan. Teinkin työvuoroja tehtaalla aina kun suinkin opinnoiltani ehdin. Oli myös alusta asti selvää, että kaikki opintojeni työharjoittelut ja myös opinnäytetyö tultaisiin tekemään Carrus Deltalla. Opinnäytetyötä tehdessäni olinkin täällä jo täyspäiväisesti mekaniikkasuunnittelijana, Ilmolahti Suomi kertoo.

”Työnkuva laajentunut vuosien varrella”

Ilmolahti Suomen työnkuva on laajentunut huomattavasti vuosien aikana. Tällä hetkellä se kattaa tilauskohtausten kehärakenteiden suunnittelua kaksikerroksisiin linja-autoihin, asiakaslähtöisten erikoisratkaisujen suunnittelua yhdessä prototyyppivalmistajien kanssa sekä tilauskohtaisten valmistuspiirustusten laatimista tuotantoa varten. Tehtäviin kuuluu myös yleistä tuotekehitystyötä. 

– Työssäni tarvitaan laajaa yleistietoa Carrus Deltan tuotteista sekä niiden valmistusmateriaaleista ja työstömenetelmistä. Tekijältä vaaditaan myös luovuutta, hyviä ongelmanratkaisutaitoja sekä koko organisaatiomme kattavia vuorovaikutustaitoja, Ilmolahti Suomi listaa.

Yksikään päivä ei ole samanlainen

Ilmolahti Suomi tekee pääasiassa tiimissä tehtävää istumatyötä. Erityistä keskittymistä vaativat työt, kuten osien mallintamisen, piirustusten teon ja uusien nimikkeiden kirjaamisen järjestelmiin hän hoitaa itsenäisesti. Istumatyön vastapainona Ilmolahti Suomen vapaa-aika kuluu aktiivisesti muun muassa kuntoilun ja matkailun parissa.

Carrus Deltaa hän kuvailee yritykseksi, jolla on mielenkiintoinen historia, tuote ja toimiala. Carrus Deltan asiakaslähtöinen toimintastrategian ansiosta yksikään päivä ei ole samanlainen. Ilmolahti Suomen mielestä Carrus Delta on myös vakaa työpaikka. Tästä todisteena on paitsi vuosikymmenten historia kaikkine valmistettuine linja-autoineen myös nykyinen tilauskanta, joka lupailee hyvää tulevaisuutta. 

– Carrus Delta tarjoaa mielenkiintoisia työtehtäviä ja mahdollisuuden kokeilla eri toimialojen töitä saman katon alla. Täällä kehitys on jatkuvaa, mutta edellyttää toki työntekijältä avointa ja rohkeaa asennetta sekä valmiutta ja halua kokeilla uutta. Itsekin olen ehtinyt työstämään työurani aikana niin metallia, puuta kuin muovia sekä esimerkiksi verhoilemaan. Nyt edellä mainitut työstötavat ja materiaalit seuraavat minua suunnittelutyössäni, Ilmolahti Suomi kertoo. 

Pitkiä työuria, tietotaitoa ja työkaveruutta

Ilmolahti Suomen mielestä carruslaisuus edustaa sitä, että työntekijät viihtyvät työpaikalla pitkään ja työkaverit tulevat hyvin tutuiksi vuosien saatossa. Työntekijöiden tietotaidot kehittyvät erinomaiselle tasolle, kun kokemusta ehtii karttumaan monenlaisista tehtävistä vuosien saatossa.

– Oma uratarinani lienee harvinaisempaa sorttia, mutta toivottavasti se siltikin kannustaa kaikkia meille töihin hakevia heittäytymään uusiin haasteisiin sekä kehittämään ja kouluttamaan itseään myös työllistymisen jälkeen. Olen henkilökohtaisesti saanut täyden tuen työnantajaltani tähän ja molemmat osapuolet ovat hyötyneet siitä, Ilmolahti Suomi kiteyttää.